We besluiten zoveel mogelijk samen met jongeren wat er aan cultuur is en wat er aan cultuur mist. Welke niches moeten een plek hebben die misschien niet de zaal volkrijgen maar wel mogen bestaan. Die plek kunnen ze krijgen in onze concertzaal en in ons skatepark, dat heel erg een vliegwiel is voor onze makers,” zegt Theuwis. “In de afgelopen tien jaar wisten we niet zeker of we hier nog zouden zitten, maar dat is nu verleden tijd. De broedplaatsfunctie van de Hall of Fame heeft een vast hoofdkwartier gekregen.” Na de verbouwing van het pand heeft de Hall of Fame een derde aan vierkante meters moeten inleveren, maar dat heeft bijna geen invloed gehad op de programmeerbare ruimte.
Voortdurend in beweging
Architect Ruud van Aerde neemt daarna het woord en vertelt over de architectonische opgave waar hij en zijn collega voor stonden. “Normaal krijg je een lekker dik boekwerk met alle eisen, maar wij kregen maar een kort lijstje. Na heel veel gesprekken te hebben gevoerd zijn we erachter gekomen wat er in moest komen. De skatebaan moest blijven en er moest zo’n voyer komen. Maar hoe moest die voyer eruit zien? En hoeveel ruimtes moesten erin?” Dat waren de vragen die Van Aerde stelde.
Dit is een gemeentelijk monument, dat was een belangrijk uitgangspunt voor de ontwikkeling,” zegt hij. “Dit gebouw is alleen voortdurend in transformatie
geweest. Het is continu in beweging. Deze transversale hallen waren onderdeel van een veel groter complex van de NS. Van monumenten zijn we gewend dat die gebouwen honderd jaar geleden gebouwd zijn en dat er verder niets meer aan is gebeurd, maar bij deze hallen zijn voortdurend nieuwe elementen toegevoegd en delen afgebroken. Honderd jaar geleden zag het hier heel anders uit dan nu,” zegt Van Aerde.
Anouk Thijssen, projectleider stedelijke ontwikkeling bij de gemeente Tilburg, weet ook dat het gebied rondom de Hall of Fame nog ingrijpend zal gaan veranderen. “Over een aantal jaar gaan we hier met een definitieve transformatie aan de gang,” vertelt Thijssen. “In ons bestemmingsplan hebben we de ruimte genomen om iedere keer per ontwikkeling te kijken hoe het er precies komt uit te zien. Ons koersdocument geeft daarbij richting, maar het is geen blauwdruk.”
Thijssen licht het programma toe dat de gemeente in dit deel van de Spoorzone voor ogen heeft. “We hebben hier een parkeergarage gepositioneerd. Daarmee hebben we in de Spoorzone straks drieparkeergarages. Die werken samen als één parkeersysteem. Als je een abonnement hebt in het
gebied dan kan je in één van die parkeergarages terecht. Bovenop de parkeergarage die aan deze kant komt, komt een stukje wonen,” zegt Thijssen. In het ontwerp dat ze laat zien zijn ook twee torens te zien naast de Hall of Fame. “We willen kijken of we daar wonen kunnen combineren met creativiteit en
bedrijvigheid.”
De Koepelhal blijft behouden voor evenementen, weet Thijssen. De Wagenmakerij daarentegen gaat een transformatie doormaken. “We willen ervoor zorgen dat de Wagenmakerij straks het midden is van een landschap van woningen en bedrijvigheid. Het moet een semi-openbare ruimte worden. Daarmee hopen we dat de doorwaadbaarheid bij de entree verder vormgegeven kan worden,” zegt ze. “En we werken aan een Young Professional Campus op de huidige parkeerplaats naast de Hall of Fame. Dat wordt een gebouw met zesduizend vierkante meter aan onderwijs en daarover zijn we in gesprek met de universiteit.”