Hij signaleert dat er steeds meer één- en tweepersoonshuishoudens bijkomen. Daar hoort een andere manier van leven bij. ‘Je kunt hele mooie stadsparken maken, maar er zijn ook veel mensen die gewoon even naar buiten willen met een bakje koffie. Er moet wat ons betreft dus ook meer pantoffelgroen bij’, schetst Beernink. ‘Groen heel dichtbij, op “pantoffelafstand”. De groene promenade die we op de Torenallee hebben, wordt op hete dagen meteen gebruikt.’
Strijp-S is een creatief cluster en dat moet ook zo blijven. Maar dat is geenszins vanzelfsprekend, weet de directeur ook. ‘Je ziet te vaak gebeuren dat er ergens een vette barista met een goeie baard neer wordt gezet, dat daar veel mensen op afkomen en dat het klaar is zodra er echt ontwikkeld gaat worden. Ik vind juist dat je door moet gaan met de pioniers en ondernemers waar je mee begonnen bent. Leuke restaurantjes, cafés, unieke bioscopen: dat wil je vasthouden.’ Het is als een roltrap, zegt Beernink: iedere keer probeer je groei te faciliteren en iedere keer probeer je ook de onderste tree vrij te spelen voor nieuwe start-ups, starters op de woningmarkt en experimenteerruimte.
Dat laatste moet je overigens niet onderschatten, zegt de directeur. Met zijn zestien jaar ervaring benadrukt hij hoe belangrijk het is om voor ‘permanente tijdelijkheid’ te zorgen. ‘Er moet ruimte zijn voor toevalligheid. Een plein waar je events kunt programmeren of pop-upinitiatieven die een plekje kunnen vinden. Er is veel wat je niet van tevoren kunt bedenken en het is goed als daar ruimte voor is’, betoogt Beernink. ‘Je moet doorbouwen op de humuslaag die er al is.’
En ja, er moet geld verdiend worden, erkent hij ook. Hoe meer partijen er in een gebied zitten, hoe lastiger het wordt om de identiteit van het gebied overeind te houden. Werd Strijp-S aanvankelijk nog ontwikkeld op basis van een convenant met vijf partijen, inmiddels is het stokje overgedragen aan de tientallen bedrijven die bij de bedrijveninvesteringszone zijn aangesloten. ‘Je hoopt dat de ondernemers in het gebied willen doorzetten wat wij gebouwd hebben. Het mag veranderen, maar we hopen dat de huidige identiteit bestendigd blijft. Als er een McDonald’s op Strijp-S landt, is het mislukt. Die moet wat mij betreft op een andere plek zitten.’