Stad, spel & digitale media
CAST in actie

Stad, spel & digitale media

dinsdag 25 september 2012 - Aanvang 25-09-2012

Stad, spel & digitale media
Informatie
Datum:
dinsdag 25 september 2012
Aanvang:
25-09-2012


Verslag

Zeventig geïnteresseerden bezochten dinsdag 25 september deze bijeenkomst in het teken van de betekenis van digitale media voor het gebruik en de ontwikkeling van de stad. Architecten, mediaontwerpers, gamedesigners, medewerkers van diverse gemeenten, vertegenwoordigers van het ontwerponderwijs en een enkele projectontwikkelaar gingen in gesprek met de sprekers en elkaar en lieten zich inspireren door de presentaties.

Lees op deze pagina binnenkort het verslag van deze bijeenkomst. Tilburg WebTV bezocht de avond en maakte een videoverslag. Bekijk dit verslag onderaan deze pagina.

> Download reader 



Aankondiging en programma


Het Centrum voor Architectuur en Stedebouw Tilburg (CAST) organiseert op dinsdag 25 september vanaf 19.30u de avond Stad, Spel en Digitale media. Michiel de Lange van onderzoekscollectief The Mobile City gaat in op de mogelijkheden die digitale media bieden voor het maken en gebruiken van de stad. Daarna ontdekken de bezoekers inspirerende projecten waarin digitale technologieën en spelprincipes worden ingezet om bewoners te betrekken en de stad leefbaarder te maken. Ekim Tan vertelt over het project Play the City dat nieuwe manieren van interactieve stedenbouw onderzoekt. Sacha Stolp van de gemeente Amsterdam licht het burgerinitiatief Amsterdam Wastelands toe. En Kars Alfrink van designstudio Hubbub presenteert zijn social game voor een Utrechtse achterstandswijk, Koppelkiek.

Inleiding 
We werken met onze laptop en gratis wifi in het park, vertellen onze vrienden via social media de leukste plekken in de stad en hebben dankzij onze smartphone altijd een routekaart bij de hand.


Digitale media veranderen steeds meer de manier waarop we de stad gebruiken.
Digitale media zijn bijzonder geschikt om mensen te betrekken bij hun leefomgeving. Ontwerpers moeten niet langer kant en klare ruimtes afleveren, maar open processen bedenken waarin betrokkenen kunnen participeren. Voor het bepalen van de regelset om dat in goede banen te leiden, kunnen stedelijk ontwerpers leren van spelprincipes ingezet door game-makers en mediaprofessionals.


Programma
Michiel de Lange (The Mobile City) gaat in op de mogelijkheden die digitale media bieden voor het maken en gebruiken van de stad. Daarna ontdek je een aantal inspirerende projecten waarin digitale technologieën en spelprincipes worden ingezet om bewoners te betrekken en de stad leefbaarder te maken.
Meer informatie over de sprekers en projecten vind je binnenkort op deze site en op www.castonline.nl.


• 19.00 uur Ontvangst
• 19.30 uur Start programma met lezing en
presentaties van projecten
• 22.00 uur Einde programma en borrel

Wanneer: Dinsdagavond 25 september 2012
Waar: Bomenlounge, Faxx-gebouw, Tivolistraat 50, 5017 HR Tilburg
Twitter mee via #castonline


Welke projecten worden belicht?


1.  Play the City
gepresenteerd door Ekim Tan, initiatiefnemer The Responsive City.

Play the City ontwikkelt nieuwe methoden voor open en interactieve stedenbouw. Het collectief introduceert methoden zoals city-gaming, digitale publieke vraagstellingen, interactief leren, het gebruik van social media en het co-ontwerpen van de stad in de wereld van ruimtelijke planning en integreren deze applicaties met traditionele architectuur en stedenbouw. Play the City werkt met steden, woningbouwcorporaties en culturele instellingen om interactieve plannen te genereren samen met de inwoners en ontwikkelaars van de stad. Ze ontwikkelden onder meer serious games voor Almere Oosterwold, als onderdeel van de Internationale Architectuurbiennale Rotterdam, de Binckhorst in Den Haag en Amsterdam Noord.

Ekim Tan is initiatiefnemer van onderzoeksnetwerk The Responsive City en het Play the City programma. Ze doet promotieonderzoek aan de TU Delft en het International New Towns Institute (INTI).

www.playthecity.nl | twitter: @play_the_city

2. Amsterdam Wastelands
gepresenteerd door Sacha Stolp van de Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam.

Een interactieve kaart die tijdelijk gebruik van braakliggende terreinen in Amsterdam en Zaanstad stimuleert. Een groep Amsterdammers, waaronder veel architecten, stedenbouwkundigen en ambtenaren, maakte zich zorgen om de vertraagde stedelijke ontwikkeling in de stad. Ze maakten een inventarisatie van braakliggend terreinen en namen initiatief voor een interactieve online plattegrond. Deze werd in samenwerking met de Dienst Ruimtelijke Ordening van de Gemeente Amsterdam gerealiseerd.
 

www.gisdro.nl/braakliggende_terreinen | www.virtueelplatform.nl/best-practice/amsterdam-wastelands

3. Koppelkiek
gepresenteerd door Kars Alfrink, eigenaar van designstudio Hubbub.

Koppelkiek is een social game die een andere kant van het dagelijks leven in de Utrechtse Wijk Hoograven laat zien. De wijk komt niet altijd even positief in het nieuws, daarin bracht het fotospel verandering door de mensen in de wijk op een ongedwongen manier met elkaar in contact te brengen. Ze kregen de opdracht om zichzelf met andere wijkgenoten te fotograferen op een specifieke plek. De foto’s konden op een website worden geplaatst, waarmee bewoners punten konden verdienen. De fotoverzameling werd ook verspreid in de wijk getoond.

Kars Alfrink is eigenaar van design studio Hubbub. Hij ontwerpt fysieke en sociale games in de publieke ruimte. Een andere game waar hij aan werkte, is Pig Chase: een spel dat de interactie tussen mensen en varkens onderzoekt.


www.koppelkiek.nl | www.whatsthehubbub.nl | twitter: @whatsthehubbub + @kaeru



 

Dit programma valt onder de volgende programmalijn:

Terug naar overzicht
Agenda
architectuurgids Architectuurgids

Bestel online de architectuurgids midden-brabant of bekijk hem online.

Lees meer
CAST
Blijf op de hoogte

En schrijf u vandaag nog in voor onze CAST nieuwsbrief.