Mobiliteit in de toekomst: de RoboCar
CAST in actie

Mobiliteit in de toekomst: de RoboCar

dinsdag 20 maart 2018

Mobiliteit in de toekomst: de RoboCar

Het zou Rients Dijkstra niets verbazen als hij er over een paar jaar al is: de RoboCar. Misschien zelfs al in 2025, zo voorspelde Dijkstra tijdens de presentatie die hij op woensdag 21 februari op uitnodiging van het CAST verzorgde. En dan bedoelde hij niet dat de zelfrijdende auto die hij met de term RoboCar aanduidde als curiositeit in een fabriek te zien zou zijn. Nee, het zou zomaar kunnen dat dit type auto in 2025 al daadwerkelijk op de markt is en gewoon voor de consument beschikbaar is. En als Dijkstra dan nóg wat verder gaat: in 2040 is de meerderheid van de auto’s die dan in het straatbeeld te zien zijn wellicht al een zogenoemde RoboCar. “Dat gaat absoluut gebeuren”, aldus de architect en hoogleraar Urban Design aan de TU Delft over die verandering in autotypes.

Niet zo vreemd ook dat de zelfrijdende auto op zo’n grote schaal in gebruik zal worden genomen, legt Dijkstra uit tijdens zijn lezing over mobiliteit in de toekomst en hoe steden zich daarop zullen aanpassen. De wagen van de toekomst heeft namelijk tal van voordelen. Zo neemt de automatisch rijdende, van speciale elektronica voorziene auto het werk van de bestuurder over. En daardoor kan hij of zij zich met andere dingen bezighouden. “Rijden is dan geen verloren tijd meer. Nu zit je in de auto nog tijd te verspillen, maar met een zelfrijdende auto kun je bijvoorbeeld al beginnen met werken op het moment dat je instapt. Maar je kunt ook slapen. Of lezen, of films kijken. Eigenlijk alles wat je graag wil doen, omdat je dan niet meer met je handen aan het stuur zit vastgeplakt.”

Goedkoper

De auto van de toekomst zal ook veel goedkoper zijn dan de ‘ouderwetse’ wagen. Immers: veel geld wordt nu nog besteed aan onderdelen die te maken hebben met veiligheid. Maar de RoboCar is straks zo ‘geprogrammeerd’ en is zo precies ingesteld, dat er geen botsingen meer hoeven plaats te vinden. En daardoor hoeft zo’n auto ook niet meer voorzien te zijn van onder meer bumpers en airbags. Dat scheelt enorm in de kosten. En in gewicht ook, dus de motor kan ook veel lichter zijn dan de huidige motoren die in auto’s liggen. Scheelt ook weer. “Met de komst van de RoboCar zal de ondergrens van de autoprijzen enorm omlaag gaan”, hield Dijkstra de ongeveer zestig aanwezigen voor. “Straks kun je misschien al wel een nieuwe auto kopen voor duizend of vijftienhonderd euro.”

En nog een groot voordeel van de automatisch rijdende auto: iederéén kan er gebruik van maken. Want het doet er straks niet meer toe of je bijvoorbeeld slechtziend bent, of flink op leeftijd. Nu is het reactievermogen van de bestuurder nog van groot belang, maar in het toekomstbeeld dat Dijkstra schetst niet meer. Het kunnen volgen van een routeplanner ook niet meer. De zelfrijdende auto heeft dat straks allemaal overgenomen. Is er ergens een ongeluk gebeurd? Of zijn er wegwerkzaamheden? Geen probleem, de RoboCar is daarvan op de hoogte en past zijn route probleemloos aan. En de auto van de toekomst kan ook zelf parkeren.

Ideaal om te delen

Nog een grote verandering die de komst van de RoboCar teweeg zal brengen, voorspelt Dijkstra, is dat veel auto’s zullen verdwijnen omdat de zelfrijdende auto ideaal is om met anderen te delen. “De RoboCar zal zes tot twaalf normale auto’s vervangen, bijvoorbeeld doordat mensen die in één straat wonen er samen een kopen. Of doordat de auto een werkplek wordt waar je samen met anderen gebruik van maakt.”

Kortom: zelfrijdende auto’s zullen voor een heleboel gemak gaan zorgen, en leiden tot onder meer een afname van het aantal ongelukken en conflicten, ze zullen schoner zijn dan de huidige auto’s, en het verkeerslawaai zal afnemen. Maar de RoboCar zal er óók voor zorgen dat steden er in de toekomst heel anders uit kunnen zien dan nu het geval is. Want als er inderdaad veel minder auto’s op straat te vinden zijn, dan is er ook minder wegdek nodig. Daar kan dan een groenstrook voor in de plaats komen. Ook het aantal parkeerplaatsen kan teruggebracht worden. En belijning op de weg, en verkeersborden en ander verkeersmeubilair? Kunnen verdwijnen, want de automatisch rijdende auto heeft die niet nodig.

Discussie

Aan het begin van zijn presentatie deed Dijkstra ook al een heel andere voorspelling, namelijk dat hij verwachtte dat zijn lezing tot nogal wat discussie zou leiden. Dat gebeurde inderdaad, want zijn verhaal leverde de ene na de andere vraag op. Als de ontwikkelingen echt zo snel gaan als hij verwacht, zullen dan niet miljoenen mensen werkloos worden? En zal de auto voor velen niet altijd een statussymbool blijven, waar zij geen afstand van willen doen? En willen mensen inderdaad wel zo graag een auto delen? Is voor velen de tijd die zij in de auto doorbrengen niet privétijd, in een privédomein, die zij niet willen opgeven?

Niet op alle vragen was een makkelijk antwoord te geven – de zelfrijdende auto en de gevolgen die de RoboCar teweeg zal brengen, zijn immers nog toekomstmuziek waar bovendien veel verschillende vakgebieden mee gemoeid zijn. Maar wat voor Dijkstra wél vaststaat, is dat de ontwikkeling van de RoboCar zich voort zal blijven zetten, zoals ook de automatisering al decennialang in volle gang is. “Dit is meer van hetzelfde, en het is belangrijk dat bestuurders en adviseurs erover nadenken.”

Terug naar overzicht Naar de activiteit
Agenda
architectuurgids Architectuurgids

Bestel online de architectuurgids midden-brabant of bekijk hem online.

Lees meer
CAST
Blijf op de hoogte

En schrijf u vandaag nog in voor onze CAST nieuwsbrief.